måndagen den 29:e oktober 2012

Rektorns roll inom IT och lärande

Teaching is not Rocket Science by shareski, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.0 Generic License  by  shareski

En lyckad satsning på IT och lärande behöver förstås entusiastiska och innovativa lärare men utan en engagerad ledning kommer entusiasterna inte så långt. Skolans/högskolans ledning anger tonen och skapar förutsättningar för pedagogiskt nytänkande.

Edward Jensinger är rektor på Pauli Gymnasium i Malmö och har skrivit en bra bloggpost, Ledarskap på IKT skolor, med goda råd för alla rektorer som vill satsa på ny pedagogik och en integrering av IT och lärande. Rektorns roll är att ge ett tydligt stöd till de lärare som redan har börjat tänka annorlunda och testar nya möjligheter. Det gäller att kratta i manegen:

- För att få igång den här utvecklingen måste rektor kratta manegen för lärarna. I alla fall de lärare som har "önskat pedagogiskt beteende" (usch, vilket uttryck men det är ganska tydligt i alla fall). Genom att kratta manegen för de som ligger längst fram skapar det ett sug hos de som är nyfikna. De nyfikna följer med. Och genom att kratta i manegen ser du som rektor till att ta bort argumenten för de som inte alls gillar den utveckling skolan nu står inför.

Han lyfter fram ett antal nyckelfaktorer och ger exempel på hur man kan skapa bra förutsättningar för en lyckad en-till-en satsning.
  • Stå inte i vägen för pedagogerna
  • Lyft fram goda exempel
  • Skapa förutsättningar
  • Fortbilda
  • Rektorn visar vägen (leva som man lär)
  • Ställ krav
  • Driv IKT
- Utan rektor lyckas inte 1-1, IKT-projekt. Vi rektorer behöver vara mitt i vår verksamhet. Både fysiskt, pedagogiskt och faktiskt digitalt.

Läs också en artikel från Skolverket som tar upp samma tema: Stöd från rektor gör lärare mer positiva till IT.

Inga kommentarer: